ALEX MICHAELIDES
Διόπτρα, 2021
Μετ. Κλαίρη Παπαμιχαήλ
Ο συνδυασμός campus novel και ψυχολογικού-αστυνομικού θρίλερ, δημιουργούν ένα καταπληκτικό συνδυασμό λογοτεχνικής γραφής. Αν προσθέσουμε σ' αυτά και την ελληνική μυθολογία, την αρχαία τραγωδία και την αγγλική ποίηση, το ενδιαφέρον κορυφώνεται.
Γεννημένος στην Κύπρο ο συγγραφέας, από Ελληνοκύπριο πατέρα και Αγγλίδα μητέρα, με σπουδές αγγλικής φιλολογίας στο πανεπιστήμιο του Κέμπριτς, έγινε ευρύτατα γνωστός με το πρώτο του μυθιστόρημα, "Η σιωπηλή ασθενής", που γνώρισε τεράστια επιτυχία, μεταφρασμένο σε πάνω από 40 γλώσσες.
Δυο χρόνια μετά μας δίνει το μυθιστόρημα "Οι Κόρες". Ο χώρος όπου διαδραματίζεται το έργο είναι το Κέμπριτς. Έχοντας σπουδάσει σ' αυτό ο συγγραφέας, μας μεταφέρει με τις περιγραφές του στο χώρο του διάσημου πανεπιστημίου: "Το Σεντ Κρίστοφερ ήταν ένα από τα παλαιότερα και ωραιότερα κολέγια του Κέμπριτς. Απαρτιζόταν από διάφορα προαύλια και κήπους που κατηφόριζαν ως το ποτάμι και ήταν χτισμένο σε έναν συνδυασμό από αρχιτεκτονικούς ρυθμούς-γοτθικό, νεοκλασικό, αναγεννησιακό- καθώς με το πέρασμα των αιώνων είχε ξανακτιστεί και επεκταθεί".
Βασική πρωταγωνίστρια του έργου είναι η Μαριάννα. Έχοντας γεννηθεί στην Ελλάδα από Αγγλίδα μητέρα, πάει για σπουδές στην Αγγλία, ερωτεύεται έναν συμφοιτητή της, τον Σεμπάστιαν, και μένει εκεί. Είναι ψυχοθεραπεύτρια, ειδικευμένη κυρίως στην ομαδική ψυχοθεραπεία. Σ' ένα ταξίδι για διακοπές στη Νάξο, ο Σεμπάστιαν πνίγεται. Η Μαριάννα βυθίζεται σ΄ένα ατέλειωτο πένθος με τις αναμνήσεις να την πλημμυρίζουν.
Σ' αυτή την κατάσταση την βρίσκει ένα τηλεφώνημα από την ανεψιά της Λιζ, που σπουδάζει στο Κέμπριτς και για την οποία η Μαριάννα είναι υπεύθυνη από τότε που οι γονείς της Λιζ σκοτώθηκαν σε δυστύχημα. Η Λιζ ανησυχεί γιατί η Τάρα, η καλύτερή της φίλη, έχει εξαφανιστεί. Η Μαριάννα σπεύδει στο Κέμπριτς, όπου σε λίγο η Τάρα θα βρεθεί νεκρή, ουσιαστικά σφαγμένη, με κομμένο το κεφάλι. Όταν η Μαριάννα γνωρίζει τον καθηγητή της αρχαίας ελληνικής λογοτεχνίας και κυρίως της τραγωδίας Έντουαρντ Φόσκα, είναι σίγουρη ότι αυτός είναι ο δολοφόνος. Χαρισματικός καθηγητής, με τις αίθουσες να γεμίζουν όταν αυτός διδάσκει, παριστοιχίζεται από μια ομάδα φοιτητριών που αποτελούν, όπως συχνά συμβαίνει στα Πανεπιστήμια, μια επίλεκτη ομάδα σπουδαστών. Την ομάδα του Φόσκα αποτελούν λευκοντυμένες φοιτήτριες, ονομαζόμενες Κόρες. Όνομα και διότητα ζωής-θανάτου, από την Περσεφόνη, την Κόρη της Δήμητρας που έμενε έξι μήνες στη γη κι έξι στον Άδη. Η Τάρα ήταν μια από τις Κόρες.
Σε λίγο, όταν μια δεύτερη Κόρη θα βρεθεί σφαγμένη, οι υποψίες της Μαριάννας για τη σχέση Φόσκα- δολοφόνου επιβεβαιώνονται. Προπάντων γιατί πριν από κάθε δολοφονία, τα θύματα παίρνουν μια καρτ-ποστάλ, στην οποία αναγράφεται ένα απόσπασμα. Άλλοτε από τους "Ηρακλείδες", άλλοτε από την "Ιφιγένεια εν Αυλίδι", αποσπάσματα από τργωδίες του Ευριπίδη, που μιλούν για σφαγιασμό κόρης ως θυσία.
Στον κύκλο των υπόπτων όμως δεν υπάρχει μόνο ο Φόσκα. Ένας από τους νοσηλευόμενους της Μαριάννας την ακολουθεί σε κάθε της βήμα, ένας νεαρός τον οποίο γνωρίζει στο τρένο γίνεται σκιά της, ο θυρωρός του Κολλεγίου είναι επίσης ύποπτος κ.λπ. Η Μαριάννα επιμένει για τον Φόσκα. Θα είναι άραγε αυτός ή κάποιος από τα πρόσωπα που κανείς δεν υποψιάζεται;
Όλα τα αστυνομικά μυθιστορήματα δημιουργούν στον αναγνώστη την περιέργεια και την αδημονία να φτάσει στο τέλος, να δει ποιος είναι ο ένοχος και γιατί προέβη στο έγκλημα. Και ασφαλώς αισθάνεται μια ικανοποίηση αν τυχόν έχει μαντέψει τον δράστη. Στο μυθιστόρημα του Μιχαηλίδη το ενδιαφέρον κορυφώνεται καθώς στην υπόθεση εμπλέκονται ψυχοθεραπεία, αρχαίες τραγωδίες και Ελευσίνια Μυστήρια.
Ένδιαφέρον. Πιθανότατα θα το διαβάσω.
ΑπάντησηΔιαγραφή